
Aktualności
Wydajność układów hydraulicznych
Współczesny świat konkurencji wymusza na producentach maksymalne wykorzystanie możliwości swoich urządzeń. Nawet niewielki wzrost wydajności maszyn może oznaczać różnicę pomiędzy zy...>> więcej
Nowa seria olejów hydraulicznych Mobil DTE 20 Ultra
Nowa seria olejów hydraulicznych Mobil DTE 20 Ultra
o wydłużonej trwałości eksploatacyjnej>> więcej
Dobry serwis olejowy przyciąga klientów
Dobry serwis olejowy przyciąga klientów
PAPIS AUTO Serwis o udziale w programie Mobil 1™ Workshop>> więcej
Turbosprężarka czy sprężarka mechaniczna
Turbosprężarka czy sprężarka mechaniczna?>> więcej
ExxonMobil
Czy wiesz że?
Mobil wlał olej do statku SS Mauretania, który w 1910 roku odbył swój dziewiczy rejs przez Atlantyk w rekordowym czasie - 4 dni.
Narzędzie doboru oleju
Jeśli potrzebujesz pomocy w doborze odpowiedniego oleju lub szukasz odpowiedniego oleju dla Twojego samochodu osobowego, dostawczego czy ciężarowego, to narzędzie pomoże Ci znaleźć odpowiedni olej na podstawie podanych przez Ciebie danych.
Narzędzie doboru produktów Mobil do silnika gazowego
Narzędzie doboru oleju Product Selector
Polecane strony

Turbosprężarka czy sprężarka mechaniczna
Turbosprężarka czy sprężarka mechaniczna?
Turbosprężarka i sprężarka mechaniczna to terminy, które często są ze sobą mylone. Obie nazwy zawierają człon „sprężarka”, dlatego łatwo utożsamiać je z jednym i tym samym urządzeniem. Jest jednak kilka znaczących różnic, które sprawiają, że części te znajdują się na przeciwległych końcach motoryzacyjnego spektrum.
Turbosprężarki i sprężarki mechaniczne: rola indukcji
Zanim poruszony zostanie temat różnic, warto zrozumieć, jakie cechy wspólne łączą turbosprężarki i sprężarki mechaniczne. Oba rodzaje sprężarek to systemy doładowania. Ich działanie opiera się na dostarczaniu sprężonego powietrza do silnika, a większa ilość tlenu pozwala uzyskać dodatkową energię.
Główną różnicę pomiędzy turbosprężarką a sprężarką mechaniczną stanowi źródło zasilania. W turbosprężarkach spaliny z pojazdu wykorzystywane są do napędzania dwóch wirników – turbiny i sprężarki. Sprężarki mechaniczne zasilane są bezpośrednio z silnika – koło pasowe napędza koła zębate, które z kolei obracają wirnikiem sprężarki.
Nowa rola turbosprężarek w nowoczesnych silnikach
W ostatnich czasach wzrostem popularności cieszą się jednak tylko turbosprężarki, które chętnie są stosowane przez największych producentów samochodów ze względu na korzyści polegające na zmniejszeniu zużycia paliwa. Niezależnie od zastosowania, turbosprężarki i sprężarki mechaniczne przyczyniają się do powstawania ekstremalnych warunków pracy, co wiąże się z większymi wymaganiami dla olejów silnikowych. Dlatego producenci pojazdów wyposażonych w turbodoładowane silniki i silniki wyposażone w sprężarki mechaniczne stosują oleje Mobil 1™ do pierwszego, fabrycznego napełniania.